Wat leveren topsportevenementen eigenlijk op voor de samenleving? Onderzoekers van het MOVES-onderzoeksprogramma geven daar antwoord op in een nieuwe whitepaper. In deze vierde publicatie zijn de belangrijkste inzichten over de maatschappelijke effecten van topsportevenementen in Nederland gebundeld.
De whitepaper zoomt in op thema’s als sportdeelname, welzijn, sociale cohesie, trots en geluk. Ook wordt beschreven hoe topsportevenementen kunnen fungeren als hefboom en hoe dat kan leiden tot impact en legacy. Denk aan evenementen die mensen inspireren om te gaan sporten of die gemeenschappen verbinden en een gevoel van trots versterken.
Naast bestaande kennis benoemen de onderzoekers ook kennishiaten: onderwerpen waar nog onvoldoende over bekend is, maar die belangrijk zijn voor toekomstig onderzoek. Zo biedt de whitepaper niet alleen inzicht, maar ook richting voor de volgende stappen.
Deze publicatie is onderdeel van werkpakket 4 van het MOVES-programma. Vragen over dit onderzoek? Neem dan contact op met Paul Hover van het Mulier Instituut via p.hover@mulierinstituut.nl.
Wil je meer weten over de maatschappelijke effecten van topsportevenementen? Lees het volledige whitepaper